Sunday, 29 July 2012

Siapakah Si Comel Itu ??????

Jari menekan laju setiap huruf diatas keyboard yang baru sahaja dibeli pada petang kelmarin.... Rasa berdebar dihatinya tak dapat digambarkan melalui setiap bait puisi yang dikarang olehnya... "huh kenapalah dengan engkau ni Nana..... jangan ter'perah' santan please.. dia tak de perasaan pun dekat engkau tu" haih.. penat bermonolog dengan akal fikiran yang dirasakan tak cukup waras pada waktu begini. " Arghhhh !! baik aku mandi dulu bagi sejuk kepala ni "

**@**@**@**@**@**

Petang itu, hujan turun renyai-renyai. Tanpa mengindahkan keadaan sekeliling Nana pantas berlari anak menuju ke kaki lima berhampiran dengan perhentian bas. Tanpa disangka, Nana tergelincir akibat dari tapak kasutnya yang haus. " Aduh !! " " Ya Allah encik tak ada apa-apa ?" spontan dia berkata kerana pada ketika itu banyak mata yang melihat mereka berdua. Ya mereka berdua. Nana dan pemuda itu. Akibat insiden tergelincir tadi, Nana dengan tindakan drastiknya telah menarik lengan baju seorang pemuda dengan harapan dia dapat menstabilkan semula dirinya tetapi kedua-duanya telah jatuh terduduk sekali. " Minta maaf encik, saya tak sengaja... " sekilas matanya terpandang akan mata si pemuda dihadapannya. " Glurrppp.... errrrr " Nana meninggalkan si pemuda tadi terpinga-pinga. Dia ingin cepat mencari apa yang dihajatinya dan segera pulang kerumah kerana dirasakan satu Plaza Low Yatt memerhatikannya dengan ejekan " eeee.. Nana tak malu mengorat orang dengan cara tu... " Namun digagahkan juga kaki menuju ke kedai alat gantian komputer kerana memikirkan yang ada tugas yang perlu diselesaikan segera.

**@**@**@**@**@**

Selesai membeli keyboard, Nana terus sahaja melangkah keluar bangunan itu. Tidak sanggup duduk di situ lama-lama. " Alhamdulillah hujan dah reda sikit... semoga cepat dapat bas " " Tennggg !!! " " huh " Nana terasa ada sesuatu yang terjatuh berhampiran dengan kakinya." Owh payung rupanya..." Dia tanpa berlengah terus tunduk dan mengambil payung itu dan menghulurkannya pada tuan payung. " Assalamualaikum.. " " Aaaaa....." " Eh, tak baik menganga luas-luas macam ni tak comel tahu.. hihi" " Anyway, thanks ya tolong ambilkan payung saya, saya segan pula nak ambil payung tu sebab dia jatuh betul-betul dekat dengan kaki awak..." " Ermmm.. its ok, benda kecik je tu" " Awak yang terjatuh dengan saya tadi tu kan ? " " Alamak !! Iskkhh.." merah padam muka Nana dibuatnya. Malunya dia. Diikutkan hati mahu saja dia masuk kedalam beg plastik keyboard yang baru dibelinya itu tapi apakan daya plastik itu kecil saja. " Errrr, ssssyyy.. saayy.." " Eh jangan takut la dengan saya, saya tak makan mulut orang, makan roti je.. " ' Eh mamat ni, boleh pulak dia nak berlawak kerak dekat sini.. dah la aku tengah malu gila ni...' monolong Nana sendirian... " Saya Isma, Isma Afiq..." tersedar Nana dari lamunannya ' Alaa.... tak tanya pon...' " Kenapa diam? Awak tak selesa ke dengan saya ?" Isma berbasa- basi ' Eh, jual mahal jugak eh minah nie.. ermmm.. comel..' " Ermmm, saya Nana. Saya minta maaf pasal tadi. Saya tak sengaja.." " Eh tak perlu minta maaf dari saya, saya yang sepatutnya minta maaf dari awak Nana.." "Aaaaa..kenapa ?" " Sebab saya yang sepatutnya jadi penyelamat, alih-alih saya jatuh terhimpap awak. Tentu sakit kan orang besar macam saya terhimpap awak? Minta maaf ye.." " Owh.. itu.. Ermm.." Memerah mukanya lagi. Pada ketika itu bas pun sampai. " Awak pun naik bas ni juga ke ? " " Ha'a, motor saya, saya tinggal dekat masjid tadi.. susah kan nak cari parking time hujan tadi. Lagi pula ada benda urgent nak buat tu yang naik bas je tadi.." "Owh..." sesungguhnya Nana tak tahu harus bagaimana dia hendak bersembang dengan orang lain. Lagi-lagi dengan lelaki yang baru dikenali. Itu pun disebabkan insiden terjatuh tadi. " Ermm..oklah saya dah sampai, nah ni barang awak. Tadi awak tercicir masa terjatuh tadi. Tak sempat saya nak panggil awak dah menghilangkan diri..." " Erk.. uncang kunci rumah... Alhamdulillah.. terima kasih ya awak..." hampir dia terlupa dengan uncang itu disebabkan insiden tadi. "Iskhh.. " Baru saja dia hendak memandang wajah itu, bas sudah pun bergerak perlahan-lahan. Dari jauh Nana lihat Isma tidak terus ke motorsikalnya tapi dia menuju ke dalam masjid. Ya kedalam masjid. Lama diintainya takut Isma hanya berlakon baik tapi... " Alhamdulillah.. baiknya dia... biarpun dia tak sekacak Anuar Zain tapi akhlaknya sangat comel... ermm..." Nana terlelap dalam lamunannya.


**@**@**@**@**@**


5 tahun kemudian... di sebuah rumah yang tidaklah sebesar dan semewah mana tapi didalamnya penuh dengan kasih sayang, keceriaan, cahaya keimanan & kemurahan rezeki yang tak ternilai.

**@**@**@**@**@**

" Mama !! Mama !! tengok ni abang dapat apa ? " " Dapat apa sayang ? meh mama tengok.." sambil memangku si kecil yang berlari-lari kearahnya. " Eh cantiknya buku ni.. mana Amin dapat ? " rasa teruja bila dapat melihat dan memengang hasil kerjanya yang telah siap cantik di bukukan serta dijilidkan mengikut setiap topik. " Ehemm... suka tak ? " " Abang !!!... abang ke yang buat semua ni ? " Nana terus mencium  dan memeluk suami tercinta. Tak sangka hasil tulisan yang selama ini di daya upaya disembunyikan telah berada dipasaran. Dulu, dia tak pernah ada keyakinan pada semua hasil karyanya sehinggalah dia bertemu dengan Isma Afiq. Suami yang berada dihadapannya sekarang. Dialah yang selalu menyakinkan dan memberi pendorong padanya agar mempercayai setiap manusia ada kelebihan yang Allah kurniakan. " Abang... terima kasih kerana sudi untuk terus mendampingi Nana ya..." Air mata merembes laju. Teringat dia pada masa lalu. Dia lah wanita yang tak pernah percaya bahawa ada lelaki yang sanggup menerimanya kerana dirasakannya diri tidak sesempurna wanita lain. Dia tidak secantik Erra Fazira, tak segebu Zizie Ezzeti, tak secerdik Lisa Surihani tapi semuanya berubah apabila dia bertemu dengan pemuda bernama Isma Afiq. " Sayang... hey.. kenapa ni? Dah la tak nak nangis macam ni... tengok Amin pun tak nangis kan Amin?" Amin mengangguk tanpa mengerti apa yang sebenarnya terjadi. " Abang pun nak berterima kasih pada Nana sebab sudi terima abang yang tak seberapa ni. Kalau nak diikutkan abang ni tak sekacak mana, debab, pendek, hidung pesek tahu... hehe " sambil mencuit hidung isterinya. " Tapi abang tetap comel dihati Nana... Abang tahu, dulu lelaki idaman Nana kan, orang yang berisi tapi tak gemuk ok, hidung mancung, tinggi.... " belum sempat Nana habis berbicara " Aaaaaaa.... geliiiiii.. tak amo.. tak amo.. ampun taubat..hehe geli abang..." habis digeletiknya Nana sampai terguling-guling. " Ok..ok.. memang Nana tak dapat semua tu tapi Allah bagi yang lebih baik ok.. " " Dia comel, romantik, baik, penyayang, cool men.. yang penting beriman.." " Nak tau siapa ??" Sambil mengangguk kepala Isma memeluk erat pinggang si isteri. " Abang la imam yang paling bertuah tu..." " Terima kasih abang... sayang abang sangat.. muuaaaaahhh.." "eh.. manjanya dia mengalahkan Amin ni.. meh sini.." "Aaaa.. lari Amin.. tak amo.. tak amo.." Sesungguhnya didalam hati, Nana bersyukur tidak terhingga kepada Allah kerana telah memberikan dia peluang mengecapi kebahagiaan.

**@**@**@**@**@**

## Finally, terpublish juga kispen ntah apa2 ni.. hope ok lor...
## Kepada Iffah, Reenapple, Nong Andy, Loy Da Sun, Emira.. silalah komeng buah tangan 1st CikUna ni.. hehe 
## Tak lupa juga pada mama baru Hamza Chan...konon nak bagi isi masa lapang le tu.. hehe
## juga to my sis...
## Opppppsss.. dah2.. macam ape je kan CikUna ni.. 
## Ok babai.. see ya in the next entry yang tak tau bila ntah.. hehe..


7 comments:

Iffah Afeefah said...

okey ni sweet

suke cite ni

sbb ade islamik skit then comel

tapi...

penulisan tu je nak komen, tegur jgn kecik ati tau

dialog tu kalau boleh enter

so org bace pon tak pening. ade flow

mcm dlm novel

tu je. yang lain best! serius

sile menulis lg k

Tukang Karut said...

Fuhhhh...panjangnya...

CikUna said...

Iffah : owh macam tu ke ?? hehe tak marah pun.. suka ok bila otai @ sifu bagi komen2 membina ni... Thanks dear =)

TK : habis tak baca tu bro ?? hehe

Hanis MY said...

Wee bestnyaa i likee ada sambungan tak? Eh ke situ plak. Nnti anta la kat majalaj sure terpublish la. Kalau ada kispen lg tulis kat sini na. Good job

reenapple said...

huuu.. sorry lmbat.. ekeke. Aku jarang nk bW skang.. ekekeke. Penat.. huhu.

jalan cerita sweet but penulisan tu... terutama dialog tu, kalau boleh buat la 1 baris setiap dialog.. ehehe. Dan detail sape yg berckap...huhu. Pening aku baca...

tulis lagi eh... jalan cerita awak sweet. Saya senyum je baca ni...=)

Nisa Greennnpanda said...

Salam Una dear..

sori lame xsinggah sni.. sht ke?

btw, slamat ari raye dear..
maafkan akak kalo ade salah silap ye.. >_<

Ujie said...

Apa kabar? Lama takde update..

Oh..una ni adik beradik dgn hanamiko (apa ek nk panggil dia).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...