Saturday, 13 October 2012

Sesungguhnya....


Terjumpa di FB seorang sahabat... Bila baca terasa nak share dengan kawan2 juga tak kira... Sesungguhnya tak ada manusia dalam dunia ni yang sempurna. Apa yang terbaik jadilah diri sendiri. Tak amo 'Hipokrit' dan belajar terima orang disekeliling kita dengan ikhlas... InsyaALLAH...


Bila kita jadi jahat, ORANG BENCI
Bila jadi baik, ORANG MELUAT
Bila kita ikut suruhan agama, ada orang kata kita BERLAGAK ALIM
Bila kita langgar suruhan agama, ada orang kata "ASTAGHFIRULLAH.. APA LAH NAK JADI.. NAK KIAMAT KOT?"
Bila kita i

kut peraturan, ada orang kata kita
SKEMA
Bila kita langgar peraturan, ada orang kata kita ni macam TAKDE MASA DEPAN
Bila kita tegur dengan baik, ada orang kata kita ni BAJET BAGUS
Bila kita tegur dengan kasar, ada orang kata kita ni KURANG AJAR
Bila kita pakai sopan-sopan, ada orang kata kita ni 'KAMPONG GILERR'
Bila kita pakai 'dedah sana-sini' ada orang kata kita ni TAKDE HARGA DIRI sebab tayang free
Bila kita bagi nasihat, ada orang kata "JANGAN SIBUK JAGA TEPI KAIN ORANG, BOLEH?!"
Bila kita sindir-menyindir, ada orang kata "TAK RETI BAGI NASIHAT LEKLOK?"
Bila kita tolong buat kerja, ada orang kata "YANG SEBOK SANGAT NAK TOLONG BUAT KEJE ORANG LAIN NI WATPE!?"
Bila kita tak tolong apa-apa, ada orang kata "APSAL PEMALAS SANGAT NI? NAK TOLONG PON SUSAH?"

Dan sebenarnya ramai orang lain tak berpuas hati dengan diri kita. Apa yang kita buat semua salah. Semuanya tak betul di mata mereka. Kalau buat salah sudah tentunya salah, tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata. Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula. perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan ALLAH SWT terhadap kita, bukan pandangan manusia yang diciptakan oleh ALLAH SWT. dan kita takkan boleh tutup mulut orang sampai dia mati..^^,
 Photo: Bila kita jadi jahat, ORANG BENCI
Bila jadi baik, ORANG MELUAT
Bila kita ikut suruhan agama, ada orang kata kita BERLAGAK ALIM
Bila kita langgar suruhan agama, ada orang kata "ASTAGHFIRULLAH.. APA LAH NAK JADI.. NAK KIAMAT KOT?"
Bila kita ikut peraturan, ada orang kata kita SKEMA
Bila kita langgar peraturan, ada orang kata kita ni macam TAKDE MASA DEPAN
Bila kita tegur dengan baik, ada orang kata kita ni BAJET BAGUS
Bila kita tegur dengan kasar, ada orang kata kita ni KURANG AJAR
Bila kita pakai sopan-sopan, ada orang kata kita ni 'KAMPONG GILERR'
Bila kita pakai 'dedah sana-sini' ada orang kata kita ni TAKDE HARGA DIRI sebab tayang free
Bila kita bagi nasihat, ada orang kata "JANGAN SIBUK JAGA TEPI KAIN ORANG, BOLEH?!"
Bila kita sindir-menyindir, ada orang kata "TAK RETI BAGI NASIHAT LEKLOK?"
Bila kita tolong buat kerja, ada orang kata "YANG SEBOK SANGAT NAK TOLONG BUAT KEJE ORANG LAIN NI WATPE!?"
Bila kita tak tolong apa-apa, ada orang kata "APSAL PEMALAS SANGAT NI? NAK TOLONG PON SUSAH?"

Dan sebenarnya ramai orang lain tak berpuas hati dengan diri kita. Apa yang kita buat semua salah. Semuanya tak betul di mata mereka. Kalau buat salah sudah tentunya salah, tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata. Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula. perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan ALLAH SWT terhadap kita, bukan pandangan manusia yang diciptakan oleh ALLAH SWT. dan kita takkan boleh tutup mulut orang sampai dia mati..^^,Renungan :~ Biarlah apa pun orang nak kata kan, yang penting hubungan kita dengan ALLAH terjaga.... =)

7 comments:

Iffah Afeefah said...

terima kasih una

muhasabah kejap

reenapple said...

susah nak puaskan hati semua pihak. Itu yang sebenarnya. Kalau hidup hanya nak puaskan hatis emua pihak,. samapai ke mati benda tu takkan tamat.. Baik puaskan hati sendiri sebab hati kita, tak ramai yang penduli. Kita saja yang membodohkan diri untuk jaga hati orang lain. =)

Azlan Strider said...

sesungguhnya mulut orang memang tak boleh ditutup sesuka hati..yang penting apa yang kita lakukan adalah ikhlas..hehe

Regards,
-Strider-

Ujie said...

betul..pandangan Allah adalah yg utama. itu garis panduan kita.

*lama menghilang..

Tukang Karut said...

aduyai... banyaknya bila...

Hanis MY said...

nice nice! rendunyaaaa dgn cik una!

kiera'sakura said...

betol tue. klu nk kira pandangan org smpi bebila pun tak kan tenang hidup kita sbb nak jadi yg tbaik kat pandangan manusia lain tp lupa yg sepatutnya kita jadi yg tbaik tuk pandangan DIA...

*Cik una selalu silap. saya Kira la bukan Iffah hihihhi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...