Sunday 4 March 2012

Kenapa Suka Tak Serious ??

Tak Serious a.k.a Bergurau...

^^ Kisah Pertama :-

Suatu hari di sebuah tempat peranginan yang ramai orang lalu lalang dan bukan sunyi. Sepasang kekasih yang tak tentu pun kekasih ( sebab tak pernah declare...hehe ) sedang asyik berpicnic oppsss silap memadu kasih ( bukan buat tak senonoh tau ) sambil asyik bersembang ntah apa ntah. Dari satu topik hingga ke topik lain. Dalam masa yang sama si En Lelaki telah termengada2 merayapkan tangan ketamnya sehingga ke destinasi yang tak sepatutnya.... Tiba2... Paaaanngggg!!! "Adoy Darling... Abang tak sengaja.. Abang bergurau aje... Abang nak test je Darling alert ke tak.. iskkhh.."

^^ Kisah Kedua  :-

Di sebuah kedai kopi yang memang terkenal dengan kopi kaawww nye, seorang pak cik yang belum la beruban sangat datang bertandang demi secawan kopi kaaawww kedai tersebut... Setelah mendapatkan kopi yang dipesan, beliau pun menghirup dengan nikmatnya... SSyyyuurrrppp... hurmm sungguh menyelerakan... Dan..dan sesuatu yang tak disangka telah melanda, Paappp !! Lipas !!! GLUPPP !! uhuk2.. maka terbatuk2 la pak cik tadi sehingga menyebabkan penyakit asmanya menyerang dengan seriousnye... beliau hampir2 terjelungup di atas cawan kopinya... iisskkhhh.... "Bang... maaf, Nor bergurau je tadi nak test abang tu sedar ke tidak kalau dah syok sangat hirup kopi tu..."

^^ Kisah Ketiga  :-

Pada suatu petang yang syahdu. Kelihatan sepasang ibu dan bapa sedang menghabiskan masa dengan wajah yang bermuram durja. " Bang, apalah nasib anak kita tu ye ?? asyik dipermainkan saja hati dan perasaannya.. masuk kali ni dah 2 kali dia putus tunang... Bidah tak sampai hati menatapnya..." luahan penuh tulus dari seorang ibu kepada si bapa diatas peristiwa pahit yang menimpa anak bujang kesayangannya. Nak dikata tak berupa, kacak juga. Nak dikata tak mampu menyara, bekerja dan berjawatan lagi. Nak dikata tak cukup iman, sudah dipenuhkan dadanya dengan ilmu agama... Tapi... " Ntah la Bidah, kata keluarganya budak perempuan tu tak serious pun masa terima lamaran anak kita... Bergurau aje dia sebab budak tu tak bersedia lagi..." 


Ntah apa la motif ketiga2 short story mory yang CikUna nak sampai kan... tapi just nak share yang tak semua orang boleh terima semua gurauan & ke tak seriousan yang kita ucapkan, lakukan mahupun terlukis...opppss tersasar kejap..hehe..Moral of the story, jangan la dibuat bergurau benda2 yang boleh menyebabkan hati kita & orang lain sakit / terluka / terasa / apa2 aje la... Apa pun jangan la bergurau sampai tahap membelakangkan agama, maruah, bangsa dan negara ye.. heh macam kempen bina negara pulak. ye la takkan la sampai kita dah terbuat sesuatu yang menghacurkan hidup / hati seseorang pun still nak pertahankan diri dengan berkata " I bergurau jer.." huh sungguh kejam je statement itu.. menci tau..
Curi pic dari my scandal's blog.. Ampun Achie, belum minta permisi nak curi nie..dush2

Tilik~ Belek ~ CikUna : CikUna pun suka bergurau gak tapi tak de la sampai ke hal2 yang sensitif sampai    menyakitkan hati... iskkhh tak suka.. Sebab diriku pun tak suke terima gurauan terlampau..hikhik..

6 comments:

Hanis MY said...

betul tu una comeiii bergurau mestilah kena pd tmptnya. situasi yg first tu mmg nk kena ls cover baik pny hikhik

semutsengal said...

seriusly,

nak gurau tetap ada had. =)

NasQ said...

ooooooooooooooooo berskandal ek... bagitau mak...

cotton candy said...

bergurau kena berpada..hehe..serius kena betempat..hehe

Unknown said...

mmg patut kene pelempang...haha

Woofer Storm said...

alahai my scandal..takpe,ambil je..tak perlu minta izin..dibenarkan k..

#bergurau boleh,tapi ikut tempat n keadaan..nak bgurau tapi orang tu tak sudi,kan buruk padahnya..

#berskandal2 ni,sy serius tau..hahaa slmt mlm ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...