Wednesday 1 February 2012

Larangan menggunakan ungkapan “kalau”

‘kalau berpacaran, jangan tunggu lama2…’

Eh! saya sebenarnya bukan nak melalak telolong mendendangkan lagu.. kalau saya nyanyi pun bukan ada orang dengar.. perasan je lebih..

Okey.. straight to the point.. kenapa saya cakap ‘dilarang menggunakan ungkapan “kalau”.. tadi pun saya guna sendiri perkataan kalau.. sebenarnya, ungkapan kalau yang saya maksudkan ialah, ungkapan yang digunakan selepas kejadian berlaku..

??? *toink toink*

Oh! Tak faham ek..
Contoh : kedua orang tua si pulan meninggal dunia dalam nahas kemalangan jalan raya.. yang bawa kenderaan adalah si pulan.. si pulan pun berkata.. “kalau lah masa boleh di undur kembali.. aku akan dengar cakap bapak.. bapak tak kasi aku bawak kereta.. tapi aku tetap degil nak bawak jugak..”

See.. anda faham..

Kenapa tak boleh??
  • è Menggambarkan sikap tidak redha dengan ketentuan ALLAH
  • è Menunjukkan seseorang itu mudah kecewa dan berputus asa apabila diuji oleh ALLAH
  • è Akan menimbulkan perasangka buruk terhadap orang lain
  • è Membuka peluang kepada syaitan menghasut manusia untuk menyalahkan ketentuan ALLAH

Jadi, renung-renungkan, dan selamat beramah.. J J J
COPP...
Kadang2 ungkapan kalau ni boleh jadi baik, dan juga boleh jadi buruk.. yang buruk tinggalkan, yang baik amalkan.. J
p/s : see you next entry.. hihi xoxo..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...